És fonamental mantenir converses regulars amb els fills per estar al corrent de què passa a l’escola i, alhora, valorar la feina que fan els nens i nenes. Aquestes converses són una finestra per conèixer les seves experiències, els seus èxits i les seves dificultats, i permeten construir una relació de confiança que afavoreix el seu desenvolupament emocional i acadèmic.
La manera en què les famílies parlen de l’escola amb els fills té un impacte directe en la seva motivació i rendiment. Els estudis mostren que un 70% dels resultats acadèmics depenen de la percepció positiva que les famílies projectin sobre l’escola i sobre la tasca que hi fan els alumnes. Això significa que, quan els pares i mares expressen interès i valoren la tasca educativa, els nens i nenes senten que el seu esforç és reconegut i significatiu.
La feina que fan els nens i nenes a l’escola s’ha de posar en valor i s’ha de felicitar; els nostres fills i filles fan moltes activitats diferents al llarg d’un dia lectiu i cal que totes siguin valorades perquè la tasca dels nens i nenes -que no és fàcil- mereix un reconeixement.
A més, aquestes converses ajuden a detectar possibles problemes i a reforçar els aspectes positius del seu aprenentatge. És important escoltar activament, celebrar els seus progressos i, si cal, oferir suport en les dificultats. D’aquesta manera, es crea un entorn familiar que fomenta l’autoestima i l’interès per aprendre, aspectes clau per al seu èxit escolar i personal.
Per a fomentar converses positives amb els nens sobre el seu dia a l’escola, és important plantejar preguntes que els animin a compartir experiències i emocions sense sentir-se jutjats o pressionats. Segons psicòlegs com Dana Basu i Amy Morin, preguntar directament “Com ha anat el dia?” sovint resulta en respostes curtes o poc informatives. En canvi, fer preguntes específiques o obertes com ara “Quin ha estat el millor moment del dia?”, “Què t’ha sorprès avui?” o “Qui ha fet alguna cosa que t’ha fet sentir orgullós?” pot obrir la porta a converses més significatives. Aquestes preguntes permeten als nens expressar-se lliurement i centrar-se en la seva tasca i les activitats que ha fet aquell dia. D’aquesta manera podrà explicar el que ell personalment consideri més important i destacable.
Un altre consell útil és establir un ambient relaxat, ja que els nens poden obrir-se més fàcilment quan es troben en una situació còmoda i sense pressió. Fer aquestes preguntes mentre es fa una activitat conjunta o durant moments tranquils a casa pot ajudar-los a sentir-se més còmodes parlant.
És fonamental recordar que, si un tema és prou significatiu per al nen, serà ell mateix qui el mencionarà. Com a pares, és millor evitar preguntes orientades a buscar problemes o conflictes, com “Algú t’ha molestat avui?” i en canvi, optar per una comunicació més constructiva que doni l’oportunitat als nens i nenes d’expressar lliurement el que ells vulguin.
Aquest enfocament, avalat per experts varis psicòlegs familiars i especialistes, ajuda a construir un diàleg obert i empàtic que enforteix la relació entre nens i família i que els ensenya a compartir les seves experiències amb confiança i serenor.
Us oferim un banc de preguntes que us poden ajudar a mantenir converses profitoses amb els vostres fills i filles. Són preguntes orientadores que ens proposen experts en psicologia infantil i que ens poden ser molt útils:
Aquest tipus de preguntes, segons psicòlegs com Dana Basu, permet als nens i als adults desenvolupar una relació sana amb la comunicació, centrant-se en el positiu i el constructiu. L’enfocament que us proposem, ens pot ajudar a establir una conversa amb els nostres fills o filles basada en la confiança i el diàleg constructiu.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola