Llarg, 60 - 17190 Salt

972 233 681

L’assetjament escolar: una realitat que ens afecta a tots

L’assetjament escolar: una realitat que ens afecta a tots

L’assetjament escolar, també conegut com a bullying, és un problema que afecta a molts nens i adolescents a les escoles de tot el món. Es defineix com a qualsevol forma de maltractament físic, verbal o emocional que es produeix de manera reiterada entre companys. Aquest fenomen pot tenir conseqüències devastadores per a les víctimes, afectant la seva salut mental, el seu rendiment acadèmic i la seva autoestima.

Les conseqüències de l’assetjament escolar poden ser molt greus. Les víctimes sovint experimenten ansietat, depressió i baixa autoestima. A més, poden tenir dificultats acadèmiques i, en casos extrems, arribar a patir pensaments suïcides. És fonamental que tant els educadors com els pares estiguin atents a qualsevol senyal d’alerta, ja que l’assetjament escolar pot manifestar-se de diverses maneres:

  • Físic: Inclou agressions físiques com empentes, cops o danys a les pertinences de la víctima.
  • Verbal: Consisteix en insults, burles o amenaces que busquen humiliar la víctima.
  • Social: Implica l’exclusió d’un grup, la difusió de rumors o la manipulació de les relacions socials.
  • Ciberassetjament: Amb l’augment de les tecnologies, el ciberassetjament s’ha convertit en una forma comuna d’assetjament, on els agressors utilitzen les xarxes socials o missatgeria per atacar les seves víctimes. Els agressors se senten forts ja que s’escuden darrere una pantalla i no han de tenir aquest contacte directe amb la o les persones a les quals vol assetjar. Per això com a docents i com a famílies hem d’estar molt atents amb l’ús que fan els nostres alumnes i fills d’aquestes tecnologies.

I llavors, què podem fer tots nosaltres per ajudar a combatre-ho?

1. Educació i Sensibilització: És essencial educar els nens i nenes sobre la importància del respecte i la tolerància. Des de l’escola es treballa fent xerrades i tallers sobre la diversitat i la importància de la convivència pacífica. L’assetjament és un tema molt seriós que s’ha d’abordar des de diferents perspectives; per això a l’escola hem dissenyat tota una programació de tutoria que ens condueix a un treball profund i conscient d’aquest gran problema que cal combatre; optem per fer un treball continuat que ens aporti una sensibilització real que es pugui compartir i extendre a tota la comunitat.

Ja fa tres cursos que a l’escola es va iniciar el projecte “JO VEIG, JO SENTO, NO CALLO“. És un compendi d’accions que es fan tant des de l’hora de tutoria, com des del projecte de lideratge dels alumnes, com amb xerrades i formació per a les famílies… una de les accions que inclou aquest projecte contra el bullying és la bossa de l’assetjament. En aquesta proposta hi ha diferents activitats i propostes per realitzar des de casa, així com lectures, contes, jocs i llibres de formació per les famílies. És una bona manera per abordar el tema de l’assetjament des de casa i poder-ne parlar obertament per a facilitar la comunicació fluïda entre pares i fills.

2. Crear un Entorn Segur: Des de l’escola volem que tots els nostres alumnes se sentin segurs i respectats. És per això que cada any utilitzem eines de diagnosi per a fer un sociograma de cada grup classe i així assegurar-nos que tots els alumnes estan bé i se senten bé dins del grup. A més, participem en estudis sobre el benestar emocional de l’alumnat i col·laborem amb entitats que vetllen per l’equilibri emocional de tots els nostres alumnes. Tenir una bona diagnosi de cada grup ens permet assegurar-nos que els alumnes estan el màxim de bé dins de la nostra comunitat.

3. Fomentar la Comunicació: És essencial crear un ambient on els nens i nenes se sentin còmodes per parlar sobre els seus problemes. Tant docents com famílies de fomentar la comunicació oberta, animant els nens i nenes a expressar les seves preocupacions i a demanar ajuda si són víctimes o testimonis d’assetjament. Així mateix, tenim habilitat un correu electrònic i bústies de correu perquè els alumnes i els seus familiars puguin posar en alerta l’equip d’educadors de l’escola si es detecta un cas de possible assetjament.

4. Establir Normes Clares: Des de l’escola tenim un codi de conducta clar que prohibeix l’assetjament escolar, i si mai veiem signes d’alerta tenim un protocol a seguir en cas d’assetjament. Aquest protocol passa per protegir la víctima, parlar amb tots els implicats, posar en alerta les autoritats, parlar amb les famílies dels alumnes implicats… cal seguir el protocol establert per la Generalitat.

És important que tots els alumnes coneguin les normes i les conseqüències que comporta el seu incompliment. Això ajuda a crear un entorn més segur i respectuós.

5. Intervenció Ràpida i Efectiva: Davant una situació d’assetjament és crucial intervenir al moment activant el protocol pertinent. També demanem a les famílies que qualsevol cosa que vegin des de casa que creguin important per comentar, que no ho deixin passar i que es comuniqui a l’escola de manera immediata.

La coordinació entre l’escola i la família és fonamental per abordar l’assetjament escolar de manera efectiva. Quan la comunitat educativa i les famílies treballen junts, poden crear un entorn més segur i de suport per als alumnes. Aquesta col·laboració permet compartir informació, identificar comportaments preocupants i establir estratègies comunes per prevenir i intervenir en situacions d’assetjament. A més, fomenta una comunicació oberta que ajuda els nens a sentir-se escoltats i protegits tant a l’escola com a casa. 

En definitiva, només a través d’un esforç conjunt podem construir una comunitat educativa que promogui el respecte, la inclusió i el benestar emocional de tots els alumnes. 

CreaEscola Quality Certificate for Education Website