Llarg, 60 - 17190 Salt

972 233 681

La Comprensió Lectora a la nostra escola

La Comprensió Lectora a la nostra escola

La Comprensió Lectora: un acompanyament significatiu i personalitzat.

A FEDAC Salt, valorem la importància de la comprensió lectora, ja que és una habilitat fonamental en el procés d’aprenentatge dels alumnes. És un procès molt complexe que va molt més enllà de simplement reconèixer paraules. Aquesta competència permet als estudiants interpretar, analitzar i sintetitzar informació, facilitant així la seva capacitat per connectar coneixements i aplicar-los en diferents contextos. A més, una bona comprensió lectora fomenta el pensament crític i la creativitat, elements clau per afrontar els reptes del món actual. En un entorn educatiu cada vegada més complex, dominar aquesta habilitat ajuda els alumnes a desenvolupar-se de manera integral i a adquirir les eines necessàries per continuar el seu aprenentatge al llarg de la vida.

La comprensió lectora és no només la base per a tots els aprenentatges, sinó també una porta oberta al món.

Com treballem la comprensió lectora?

1. Aprenentatge significatiu

Fomentem l’aprenentatge significatiu connectant les lectures amb les experiències i coneixements previs dels alumnes. Utilitzem temes rellevants que els interessin i que puguin relacionar amb la seva vida quotidiana. A més, animem els alumnes a fer preguntes i a reflexionar sobre el contingut, facilitant així una comprensió més profunda.

A través de projectes i activitats que impliquin investigació i debat, els alumnes poden veure la importància de la lectura en el seu context, ajudant-los a consolidar el seu aprenentatge.

2. Gust pels contes i llibres

Per cultivar el gust pels contes i llibres, organitzem sessions de lectura compartida on llegim en veu alta textos atractius i variats. Això no només ajuda a millorar la fluïdesa lectora, sinó que també permet que els alumnes experimentin la màgia de les històries. A més, incorporem activitats creatives com l’escriptura de contes o la creació de còmics, que els permeten explorar la narrativa d’una manera divertida.

La creació d’un espai acollidor per a la lectura a l’aula, amb llibres diversos, també motiva els alumnes a llegir de manera independent. És per això que estem potenciant la biblioteca de centre com a lloc de lectura pausada, divertida i voluntària.

3. Col·laboració amb les famílies

La col·laboració amb les famílies és clau per fomentar la comprensió lectora. Organitzem reunions informatives i tallers on expliquem com poden ajudar els seus fills a casa, promovent la lectura diària i converses sobre els llibres llegits. També animem les famílies a participar en activitats de lectura a l’aula, com ara la lectura en veu alta, que enriqueixen l’experiència dels alumnes. A més, compartim recursos i recomanacions de llibres, de manera que les famílies se sentin implicades en el procés d’aprenentatge i puguin reforçar l’amor per la lectura a casa.

A través d’aquestes estratègies, treballem la comprensió lectora de manera integral i fomentem un ambient positiu i motivador tant a l’aula com en l’entorn familiar.

4. Formació docent

Enguany tot el claustre de docents de l’escola, des d’Infantil fins a Secundària, siguin docents d’assignatures lingüístiques o no, tindran la sort de fer una formació específica per treballar la comprensió lectora i fomentar la millora de la llengua en el nostre alumnat.

Sabem que la comprensió lectora no és un fenòmen aillat que es treballa només a determinades assignatures de llengua i és per això que potenciem la implicació i dedicació de tot l’equip docent. D’aquesta manera assegurem un treball interdisciplinar, transversal i ben seqüenciat de la comprensió lectora que de ben segur donarà fruits.

5. Modelatge

La clau de volta de la proposta és, però, sense cap mena de dubtes el modelatge. És vital que tant a l’escola com a casa l’alumnat descobreixi que els adults que l’envolten gaudeixen de la lectura i que hi dediquen diàriament una estona de qualitat.

A l’escola, cada matí o cada tarda els alumnes llegeixen i descobreixen el gust per la lectura; en aquests moments, els docents també llegeixen i acompanyen l’alumnat en la descoberta del gust per la lectura. El modelatge no és només llegir en veu alta perquè els nens i nenes aprenguin a llegir correctament, també és transmetre de manera positiva i calmada la passió pels llibres. Cal que aquest treball iniciat a l’escola trobi continuïtat a les llars dels nostres estudiants.

6. Coescolar

Conscients de la importància de transmetre la passió pels llibres i el gust per la lectura, enguany hem iniciat una activitat coescolar nova que -justament- persegueix aquest objectiu. A través de contes, petites lectures, teatre, jocs, activitats manuals… es dinamitzen lectures que apropen l’alumnat al goig de llegir i que els fan descobrir tot un món d’aventures apassionants que només poden descobrir a través de la lectura.

Potenciar també la lectura a les coescolars és una manera innovadora de fer veure a tota la comunitat de FEDAC Salt com n’és d’important la lectura, la comprensió lectora i el gust per la lectura.

Entendre el que llegim és la única manera de poder assolir sense dificultats els aprenentatges. Cal llegir diàriament i assaborir la lectura com el plaer que és. La millor manera de poder transmetre als nostres fills i filles el gust per la lectura és a través de l’exemple. I vosaltres, ja llegiu a casa?

CreaEscola Quality Certificate for Education Website