Com bé sabeu, a l’escola ens prenem molt seriosament tots els aspectes de la vida dels nostres alumnes; els volem acompanyar, fer-nos presents, cooperar amb ells, estar disponibles… Un dels aspectes més importants i necessaris en el desenvolupament dels nostres petits és el joc. Moltes vegades, subestimem el valor del joc en les primeres etapes de la vida dels nostres fills, però és en aquesta fase que el joc exerceix un paper crucial en el seu creixement i aprenentatge. Més endavant, en etapes posteriors del seu desenvolupament, el joc també juga un paper escencial en la vida dels nens i nenes i els facilita molts aprenentatges que s’adquireixen d’una manera més senzilla i significativa. Fins i tot en l’etapa adulta jugar i compartir temps amb qui estimem pot ser no només una font de diversió, sinó també d’aprenentatge continuat i d’enfortiment de les relacions.
El joc no és només una activitat recreativa, sinó una eina fonamental per al desenvolupament cognitiu, emocional, social i físic dels nens i nenes. En les primeres etapes de la infància, quan els nens comencen a explorar el món que els envolta, el joc els permet experimentar, descobrir i entendre de manera activa i significativa el seu entorn.
Alguns dels beneficis principals que el joc ofereix als nostres alumnes són:
Com a educadores, fomentem i valorem el joc en la vida dels nostres fills. I us animem a fer-ho també com a pares i us demanem que els proporcioneu temps per jugar lliurement a casa, al parc, a casa d’un amic… si pot ser lluny de les pantalles. És fonamental pel seu desenvolupament integral, que els nens i nenes de totes les etapes puguin créixer jugant.
Fidels al compromís de potenciar i animar el joc en els nostres alumnes de totes les edats, estem portant a terme la millora del pati:
1.- Hem pintat la paret interior del nostre pati per a renovar-la i fer-ne un espai més viu i amable. Els alumnes de Secundària que formen part del houseteam d’art faran també un bonic graffitti creat per ells mateixos on es commemorarà el dia contra el bullying (el dia 2 de maig)
2.- Hem canviat el pals i les cistelles del camp de minibàsquet que va destinat als alumnes de Primària. I pròximament es canviaran els taulers de les cistelles de bàsquet que van destinades als alumnes de Secundària.
3.- S’han comprat més jocs de taula per a les estones de pati. Ho hem fet seguint els gustos i peticions dels alumnes perquè puguin tenir els jocs (sempre educatius) que més els agraden.
4.- Reciclant una porta i amb força imaginació hem construït una cuina perquè els alumnes d’Infantil i Cicle Inicial puguin fer joc simbòlic també a l’hora de l’esbarjo. La cuina està equipada amb fireta i elements per a fer menjars saludables; amanides, fruita, verdura, carn i peix. La intenció és anar adquirint més elements per cuinar i també fer-los responsables del material que tenen ara, ja que després de jugar cal deixar el material ben ordenat i dins de les caixetes seguint la fotografia que té cada caixa.
5.- S’han comprat carretilles per Infantil perquè puguin moure la sorra amb més facilitat i fer transports i construccions dins del sorral. I també s’han assegurat i repintat les casetes del pati d’Infantil. I perquè el joc sigui encara més agradable, hem posat coixins dins de la caseta tancada perquè els alumnes d’Infantil puguin simular una casa i fer tranquil·lament joc simbòlic.
6.- Finalment, i gràcies a l’aportació de l’AMPA s’ha construït un mikado (que és una construcció amb fustes horitzontals entretallades) perquè els alumnes de totes les edats puguin anar a jugar. El mikado permet un joc molt lliure i és un element molt versàtil. A les hores d’esbarjo del matí els alumnes d’Infantil s’hi enfilen i l’escalen fent desplaçaments i joc totalment lliure. Al migdia els alumnes de Primària s’hi enfilen i fan carreres per comprovar qui fa la volta més ràpidament. I a les hores que no hi ha ningú i en tenen oportunitat, els alumnes de Secundària s’hi asseuen a xerrar tranquil·lament.
Com bé recordareu, fa dos estius vàrem naturalitzar una part del pati. Seguint les opinions dels nostres alumnes vàrem treure una pista de bàsquet i la vàrem canviar per 10 moreres. Enguany hem demanat a l’empresa “Puput Jocs en fusta” que ens construís un bonic mikado que gaudirà tot l’alumnat del centre. Aquestes dues intervencions que han canviat la fesomia del nostre pati s’han pogut portar a terme gràcies a l’aportació econòmica de l’AMPA de l’escola que confia en nosaltres i sempre dona suport a les idees del centre per més esbojarrades que puguin semblar a simple vista.
El compromís de l’escola per a la millora del joc dels nostres alumnes, però, no s’acaba aquí. Estem estudiant altres millores que ens agradaria fer al pati i farem una nova consulta amb l’alumnat per veure quina intervenció voldrien fer al pati. També tenim en ment propostes organitzatives i de treball amb les famílies perquè vosaltres pugueu venir a l’escola a jugar i compartir estona de qualitat amb els vostres fills i filles fora de l’estress del dia a dia i de les pantalles que ho absorveixen tot. Ben aviat, quan aquestes idees estiguin més madures us farem la proposta.
En resum, el joc és molt més que una simple diversió; és una poderosa eina d’aprenentatge i creixement per als nostres petits. Així que animem a totes les famílies a abraçar el joc com a part essencial del desenvolupament dels seus fills, a formar-ne part i a concebre el joc com un moment d’intimitat amb els nostres fills i filles (de totes les edats).
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola