El projecte “Jo veig, jo sento… no callo” és la proposta de FEDAC Salt per prevenir l’assetjament escolar, per ajudar tots els alumnes a trobar el seu lloc dins de la nostra escola i per assegurar el bon clima i l’harmonia dins del nostre centre.
Entenem que l’assetjament és l’exposició d’un alumne, de forma repetida i durant un temps, a accions negatives provocades per un alumne o un grup d’alumnes. Aquestes accions suposen un desequilibri de poder i el desig conscient de ferir la persona que pateix el bullying. L’assetjament pot ser físic, verbal, a través de les xarxes… i sovint condueix a una exclusió social.
El nostre projecte va néixer el curs passat partint de la col·laboració de la Vanessa Esteras, mare de l’escola i estudiant d’Integració Social, amb el nostre equip de tutoria i acompanyament dels alumnes. L’eix principal de la proposta, que compartim amb tota la comunitat educativa, és la prevenció de l’assetjament i l’encoratjament a tots els alumnes perquè puguin fer sentir la seva veu davant les diferents dificultats que poden anar trobant.
Aquest curs 22/23 hem iniciat la implementació del projecte amb tots els membres de la nostra comunitat; alumnes, famílies i docents; tots hi tenen molt a dir.
L’equip docent va reflexionar sobre l’assetjament i va actualitzar el protocol que l’escola activa davant els casos sospitosos. S’han portat a terme diferents accions a tots els cursos de l’escola per apoderar els alumnes i per ajudar-los a fer un pas endavant per solucionar els problemes. Des de Tutoria s’ha aplicat la tècnica NEMO (Nombrar, Emoció implicada, Motivació i Objectiu) perquè els nens i nenes sàpiguen actuar quan es produeix un malentès o un problema. I s’ha fet una tasca molt intensa de difusió i informació sobre l’assetjament i el projecte “Jo veig, jo sento… no callo”.
Un aspecte que voldríem destacar són les enquestes que es varen passar a les famílies, els alumnes i els docents. A través d’aquestes hem pogut treballar amb dades i amb impressions concretes dels diferents agents de la comunitat educativa per a poder millorar el clima de l’escola.
Analitzant les respostes obtingudes, hem pogut detectar que força famílies no saben exactament què és l’assetjament i el confonen amb problemes que es troben els seus fills en el seu dia a dia. Un 18’6% de les famílies de Primària i un 16% de les famílies de Secundària consideren que els seus fills i filles han patit alguna situació d’assetjament. Un 56% d’aquests maltractaments haurien estat verbals.
S’han fet intervencions a tres classes on s’ha detectat algun indici d’assetjament per a detectar problemes i solventar-los. Es continuarà fent el seguiment d’aquestes situacions per part de tot l’equip docent i es treballarà activament perquè aquestes situacions no es repeteixin en un futur.
En aquest informe que us enllacem hi podreu trobar informació més concreta i extensa sobre els resultats obtinguts.
El projecte “Jo veig, jo sento… no callo” és una eina molt útil que ens permetrà mantenir bon clima a la nostra escola i és responsabilitat de tots –alumnes, docents i famílies- treballar per assolir els objectius que ens anem marcant.
El 2 de maig és el Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar. Des de l’escola ja estem treballant aquesta data i preparant l’exposició a la Biblioteca Iu Bohigas per explicar-vos tota la feina que els nens i nenes han estat fent. I vosaltres, què feu per lluitar contra l’assetjament escolar?
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola