Llarg, 60 - 17190 Salt

972 233 681

PROTOCOL D`ÚS DELS TELÈFONS MÒBILS

PROTOCOL D`ÚS DELS TELÈFONS MÒBILS

La regulació del telèfon mòbil a les escoles i instituts és un tema de plena actualitat crucial pel bon ambient als centres. A FEDAC Salt vàrem veure que calia una bona regulació dels aparells tecnològics per a poder mantenir el clima de l’escola i el benestar de l’alumnat.

Volíem, a més, que aquesta regulació fos feta a través de la reflexió de tots els membres de la nostra comunitat i que tingués també el màxim de consens. Per nosaltres i per la nostra escola, tenir una regulació en aquest aspecte és un tema de màxima importància.

Perquè cal una regulació de l’ús del telèfon?

La regulació ajuda a mantenir un entorn d’aprenentatge enfocat i sense distraccions, ja que l’ús excessiu dels telèfons pot interferir amb la concentració dels alumnes. A més, promou un comportament respectuós entre els estudiants, ja que l’ús inadequat dels telèfons pot causar interrupcions en el procés educatiu i afectar el rendiment acadèmic. També pot ajudar a prevenir problemes de ciberassetjament i l’ús inadequat de les xarxes socials entre els joves, ja que la regulació pot establir polítiques clares sobre l’ús dels dispositius durant l’horari escolar. A més, fomenta l’interacció social i la comunicació cara a cara entre els estudiants, en lloc de dependre exclusivament de la comunicació digital. I, a més, ens permet donar veu a la majoria de membres de la nostra comunitat educativa.

Quins passos hem seguit?

Estem convençudes que la regulació del telèfon mòbil a les escoles és essencial per crear un entorn d’aprenentatge saludable, enfocat i segur per a tots els alumnes. Per això vàrem demanar a varis membres de la nostra comunitat si volien formar part de l’equip de treball de l’escola per a reflexionar, redactar i consensuar un protocol d’ús dels telèfons mòbils a FEDAC Salt. Es va fer una convocatòria oberta a la que varen assistir-hi una quinzena de famílies, cinc alumnes delegats d’aula i mitja dotzena de docents. En aquesta primera trobada, que va ser dinamitzada per l’Equip Verd (equip d’innovació i millora) de l’escola, es va parlar de l’ús que es donava actualment al telèfon dins del nostre centre i es va iniciar la reflexió sobre les mesures a prendre per a gestionar millor aquest aspecte. Es va veure necessari fer una segona trobada i preparar un formulari per demanar la opinió de les famílies i dels alumnes sobre la proposta que estàvem meditant.

En una segona reunió es va escoltar de nou totes les veus i es va continuar la reflexió i es va acabar de decidir el protocol a seguir a partir d’ara a l’escola. L’Equip Verd seria l’encarregat d’acabar de redactar en un format ben visual una infografia per representar els acords assolits.

La Generalitat ens dona suport

Mentre des de l’escola es feien aquestes trobades de treball amb les famílies, els alumnes i els docents. I s’obria la consulta a tots els membres de la comunitat a través d’enquestes i formularis, la necessitat de tenir una regulació a nivell general en tots els instituts de Catalunya es feia ben evident.

És per aquest motiu que la Generalitat ens va fer arribar un protocol d’ús que anava molt en la línia del que ja s’estava decidit a l’escola. Es va exposar i explicar la proposta de la Generalitat als membres de l’equip de treball en la segona reunió i es varen fer els petits canvis que es varen veure necessaris per tal que el protocol fos realment útil al nostre centre i respongués a totes les necessitats que tenim. Aquest és finalment, el protocol que hem aprovat:

Més mesures de control

Un tema que també preocupava molt a les famílies i que hem decidit abordar és el control de les pantalles a casa. Per a poder millorar aquest aspecte vàrem fer dues xerrades molt interessants, una destinada a Infantil i una altra destinada a Primària. Aquestes propostes varen ser unes xerrades-taller dinamitzades per les psicòlogues especialistes del SOAF (Servei d’Orientació i Atenció a les Families).

Les xerrades varen tenir molt bona acollida i ens varen permetre aprendre diferents aspectes sobre el control de les pantalles a casa i també poder intercanviar opinions i punts de vista. Alguns dels aspectes més destacats de les xerrades varen ser: pactar amb els nens l’estona de màquines que faran, aplicar un control parental als dispositius, compartir estona desendollada, tenir temps de qualitat amb tots els membres de la família…

Tasca amb l’alumnat

Essent un projecte de tanta magnitud i importància, ens semblava també necessari fer activitats amb els alumnes per a fer-los conscients del tema. S’han portat a terme diverses accions des de tutoria i també des de la nostra proposta de lideratge LEM. Cal que els alumnes coneguin els protocols que regiran la nostra escola, sàpiguen veure què és un ús adequat i conscient de les pantalles per a fer-ne justament, una utilització correcta.

L’escola fa un clara aposta per treballar el Benestar Digital del nostre alumnat i ha sigut seleccionada per formar part de la SX3 Academy on tres docents de l’escola s’estan formant en domini de les xarxes socials, benestar digital, producció i creació de vídeos educatius i lideratge dels alumnes en l’entorn digital. Estem segures que totes aquestes mesures ens permetran mantenir un clima de treball i de col·laboració, respecte i estima entre tots els membres de la comunitat.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website